Uptown Rideau CDP Information Session – Sept 22, 2015

Update Oct 1, 2015

The City’s Information Session on the revised Uptown Rideau Community Design Plan (CDP) and Secondary Plan was held on September 22nd.  See the Ottawa Community News article “Revised Uptown Rideau CDP scrutinized by public“.

The new issue Lowertown Echo features an excellent article on the 560 Rideau St decision, including an interview with ASH president Chad Rollins on the CDP process.

And in a related story, Action Sandy Hill has appealed the decision on 560 Rideau to the Ontario Municipal Board.  See this second Ottawa Community News article “Sandy Hill Community Association Targets Rideau St Highrise“.

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In the CDP the south side of Rideau from Chapel St to the Cummings Bridge has been identified as being appropriate for buildings with a maximum height of 6-storeys (20 metres) and inappropriate for what is known as “density redistribution”, since this section has shallow lots which abut heritage homes along Besserer St. In Action Sandy Hill’s view it is enormously disappointing to see an exception already being proposed for 560 Rideau St (photo, above) with no justification except that the owner has an active development application before the City.

We feel that this stretch of Rideau St is not suitable for any “density redistribution”, which is a concept which allows towers of up to 15 or 25 storeys, provided the average density of the building is not larger than that of a six- or nine-storey building. Action Sandy Hill asks that the community’s vision for the future of Rideau St not be undermined by allowing an exception for this site or any other on Rideau Street east of Chapel.  We also believe that the requirements for “density redistribution” should be strengthened on other sections of Rideau by including requirements for minimum lot depth and transitions.

The south side of Rideau from Chapel to the Cummings Bridge is the gateway to historic Sandy Hill. High-rises don’t belong.

Uptown Rideau CDP Public Meeting:

  • When:   Tuesday, September 22, 2015
  • 6:00 to 9:00 p.m.
  • Where:  École secondaire publique De-La-Salle
  • 501 Old St Patrick Street

City Staff have now completed a draft of the CDP, which lays out a development and urban design strategy for the properties, public realm, and open spaces in the area. No registration is required, just drop-in at any time to find out more and to speak to City Staff about the project and share your thoughts.

Agenda:

  • 6 to 7 p.m. – Drop in session
  • 7 to 7:15 p.m. – Presentation by staff
  • 7:15 to 8:15 p.m. – Themed table discussions
  • 8:15 to 8:30 p.m. – Plenary session

A copy of the draft new plan is available here:
http://ottawa.ca/en/city-hall/public-consultations/planning-and-infrastructure/community-design-plan-and-secondary-plan

City of Ottawa page on the URCDP (with, for comparison, a summary of the original vision and a copy of the existing CDP):
http://ottawa.ca/en/city-hall/planning-and-development/community-plans-and-design-guidelines/community-plans-and-stu-335

Frequently asked questions:
http://ottawa.ca/en/city-hall/public-consultations/planning-and-infrastructure/frequently-asked-questions-1

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Vous vous intéressez au futur de la rue Rideau? Joignez-vous à nous pour l’unique chance de défendre la vision de notre communauté de la Côte-de-Sable sur le développement de la rue Rideau! Nous vous invitons à participer à la seule séance de consultation publique organisée par la Ville au sujet du Plan de conception communautaire et du Plan secondaire du secteur est de la rue Rideau.

Dans ces Plan, le côté sud de la rue Rideau, de la rue Chapel jusqu’au pont Cummings, a été désigné convenable à la construction d’immeubles d’une hauteur de six étages (20m), et non convenable pour ce qu’on appelle le “transfert de densité” (voir définition ci-bas), car cette section contient des lots étroits qui se trouvent à côté de maisons historiques le long de la rue Besserer. Action Côte-de-Sable (ACS) est d’avis qu’une dérogation pour 560 rideau est d’autant plus décevante que la seule justification donnée par la ville soit que le propriétaire ait soumis une demande d’aménagement.

Nous pensons que ce tronçon de la rue Rideau ne convient pas à aucun “transfert de densité” – une pratique qui permet la construction des tours qui peuvent avoir 15 et même 25 étages, pourvu que la densité du bâtiment ne dépasse pas celui d’un bâtiment de six ou neuf étages. L’ACS demande que la ville se conforme au Plan de conception communautaire et le Plan secondaire du secteur est de la rue Rideau afin que soit respecté la vision de la communauté quant au futur de la rue Rideau, et que cette vision ne soit pas compromise en permettant une dérogation.  Nous croyons fermement aussi que les conditions liées au transfert de densité devront être renforcées sur les autres sections de la rue Rideau, en exigeant des standards minimums de largeur de lot, et des transitions de hauteurs raisonnables entre les lots.

Le côté sud de la rue Rideau entre la rue Chapel et le pont Cummings est un portail à notre quartier historique. Les gratte-ciel n’y appartiennent pas.

  • Quand : mardi, le 22 septembre
  • Horaire : de 18h00 à 21h00
  • Où :  l’École secondaire publique De La Salle
  • Adresse : 581, rue St-Patrick à Basse-Ville (coin Beausoleil)

La Ville a maintenant complété une ébauche du Plan de conception, qui fournit un cadre de design urbain pour les propriétés, l’espace publique et les espaces ouvertes de l’ensemble de la rue Rideau est (de l’avenue King Edward jusqu’au pont Cummings). Aucune inscription n’est requise pour participer à cette consultation, passez quand vous pouvez afin de vous informer et de partager vos opinions avec la Ville au sujet du Plan.

Plus d’infos à : http://ottawa.ca/fr/hotel-de-ville/consultations-publiques/amenagement/version-preliminaire-du-plan-de-conception .


                                                                                   

 

One Response

  1. […] mentioned in our earlier posting on the Upper Rideau Street Community Design Plan, a draft version of the CDP was published by the City in September, to be approved by City council […]